onsdag 6 augusti 2014

Privilegiebikt

Jag lyssnade på Ebba Grön, tyckte att Nike Markelius gjorde en insats när hon skrev artikeln om hur det går till på arbetsförmedlingen - äntligen sa någon som hördes det som jag hört från så många kamrater * - men jag blir ibland lite trött på det radikalkäcka och kan inte låta bli att citera en kompis i samband med den här artikeln: "Undrar vad Sno från de rika betydde för Nike själv när det begav sig, uppväxt som hon är i Danderyd och barnbarn till en av landets kändaste arkitekter.
Nalla ur kakburken? Tjuvröka morfars cigarr?"
Det talas mycket om intersektionalism och folk privilegiebiktar sig. Men de flesta som uttalar sig - som har möjlighet att uttala sig - är själva priviligerade. Intersektionalismen är vad jag vet en teori som lanserades på universitet. Den som lanserar teorier är priviligerad.

* = till skillnad från många andra grejade jag a-kassa när jag började arbeta efter gymnasiet och har glidit undan från jobb-kurser och liknande eftersom jag alltid lyckats fixat jobb innan mina dagar är slut. Och varit fast anställd sedan typ slutet av 90-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar