lördag 4 augusti 2012

Obarmhärtiga texter



   Warrebäck publicerade sig med "Kloth" i "Eskapix: Häxrötter och andra historier", en science fiction-novell. Jag gillar det erotiska anslaget och vissa andra idéer, som att drömmarna är sponsrade av företag. Det senare är ett ämne som förtjänar en egen novell. Warrenbäck skriver helt okej, men jag tror han borde fördjupa sina idéer och koncentrera sig mer på vad han verkligen vill ha sagt.
   Johann von Fritz har skrivit ett stycke surrealism, "En död opera". Det är lite som poesi, behagliga associationskedjor, men kanske inte helt min grej.
   Stewe Sundin skriver om obarmhärtig kriminalitet på landsbygden i "Skepnadsskiftare". Sundin börjar med att skildra lite vardagsgrymhet och låter sedan berättelsen spåra ut i något riktigt obehagligt.
   Malin Rydén skriver om någon som återvänder till sitt gamla hus, till sitt förflutna. Personen ifråga kommunicerar med sig själv via lappar. Enkla påminnelser om att köpa mjölk som sedan spårar ut i ren fasa. 
   "Mjölken i kylen var sur. Kartongen luktade mord när jag öppnade den. Klumparna samlades som slamsor i vasken när jag tömde och sköljde. Lite som stelnad sperma. Eller foster. Hade mjölken varit gammal när jag köpte den? Lappen på kylen sa till mig 'glöm inte att köpa mjök', och det var min handstil. Jag borde gå och köpa mjölk men det regnar ute och det gjorde honom alltid rastlös."
   "Häxrötter" innehåller även en del mindre artiklar. De jag tyckte bäst om, delvis för att de berättade sådant jag inte visste och för att de var lite längre, var "Dödens grymma vällust" om den belgiske konstnären Rops, samt artikeln om psykiatern Velikovskys teorier om Bibelmiraklens uppkomst. 
   Tidigare inlägg om "Häxrötter" finns här och här.

5 kommentarer:

  1. Artikeln om Velikovsky gillade jag också. Hade aldrig hört talas om karln förut. Tyckte att artiklarna överlag var lite väl korta den här gången, men det är verkligen ingen viktig anmärkning. Jag har blivit väldigt förtjust i Eskapix och det blir ju nästan genant med enbart hyllningar.

    SvaraRadera
  2. Hmm, du lyckas väl med att lyfta fram det som är bra i dina recensioner. Recensionen av Stewes novell i din förrförra recension läste jag flera gånger för att den var så välskriven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att läsa dina tankar kring min novell Kloth. Särskilt kul att du skriver "..och vissa andra idéer, som att drömmarna är sponsrade av företag. Det senare är ett ämne som förtjänar en egen novell." eftersom jag redan har en novell på just det temat som utspelar sig i samma universum. Jag har inte funnit något hem för den ännu, då den saknar de "skräckinslag" som, i mitt tycke, gjorde Kloth perfekt för Eskapix.
      //Robert

      Radera
  3. Intressant att novellerna rör sig inom samma universum. Kanske kan de smälta ihop till en roman. Lycka till med skrivandet i fortsättningen.

    SvaraRadera